"ORANG YANG KUAT, TIDAK TAKUT MEMIKUL BEBAN YANG BERAT TETAPI ORANG YANG LEMAH, JANGANKAN BEBAN ORANG LAIN, BEBANNYA SENDIRIPUN TIDAK TERPIKUL OLEHNYA"

" SEKALI ISTIQAMAH ADALAH LEBIH BAIK DARIPADA
SERIBU KARAMAH"

Ahad, 20 November 2011

PEMULIHAN 1

INI MERUPAKANTUGASAN YANG SAYA BERIKAN KEPADA PELAJAR SAYA BERKAITAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PEMULIHAN.


1.1 Oleh : Farhana bt. Yatimin
Semasa saya melaksanakan Pengalaman berasaskan Sekolah ( SBE ), saya telah diberi tugasan untuk membuat satu pemerhatian dan penyelidikan bagi mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh murid semasa sesi pengajaran dan pembelajaran mengikut kemahiran iaitu mendengar dan bertutur, membaca dan menulis. Hasil analisis ini juga saya peroleh daripada hasil temubual bersama guru Pemulihan Khas iaitu Puan City Rohmah.
Puan City Rohmah merupakan guru Pendidikan Khas di Sekolah Kebangsaan Taman Universiti 4. Saya telah membuat tugasan yang telah diberikan ini. pada 23 Mac 2011, Kelas yang dikendalikan oleh Puan City Rohmah ini terdiri daripada empat orang murid iaitu dua orang lelaki dan dua orang perempuan. Kelas ini bermula pada waktu pagi dan murid pemulihan ini terdiri daripada murid tahun 3.
Setelah saya membuat pemerhatian dan temu bual bersama guru, saya dapati mereka yang berada di dalam kelas pemulihan itu mengalami masalah membaca. Mereka sukar untuk membaca dengan betul walaupun mereka pandai untuk mengeja perkataan yang ditunjukkan. Pada hari tersebut, Puan City Rohmah telah memgajar konsonan gabung ataupun digraf iaitu ng dan ny.
Bagi mengatasi masalah membaca yang telah dialami oleh murid ini, langkah pertama yang perlu diambil adalah dengan mengajar mereka mengeja huruf- huruf digraf terlebih dahulu. Sebagai contoh, guru perlu menerangkan dahulu huruf- huruf digraf kepada murid. Guru juga hendaklah memberi penerangan dengan menggunakan bahasa yang mudah ataupun istilah yang mudah iaitu gabungan konsonan atau digraf. Kemudian, guru menunjukkan huruf digraf kepada murid di papan putih dan memberi imbuhan dibelakangnya agar murid dapat mengeja dan menyebutnya. Contohnya, nga dan nyi. Di samping itu, guru juga perlu memberi penerangan dan membetulkan penyebutan murid- murid itu tadi. Bagi memastikan mereka boleh membaca, guru perlulah memanggil seorang demi seorang untuk membacanya dihadapan.
Langkah kedua bagi mengatasi masalah ini adalah guru perlulah menjadikan perkataan berdasarkan gabunan konsonan itu tadi. Seperti kita sedia maklum, murid pemulihan ini merupakan seorang murid yang agak lambat untuk menerima sesuatu kemahiran itu, jadi penggunaan warna dan gambar yang menarik akan mempengaruhi mereka agar senang untuk mengingati sesuatu pembelajarn itu. Contoh, pada langkah ini, guru boleh menggunakan bahan bantu mengajar seperti bahan elektronik Microsoft Office Powerpoint untuk membantu mereka dalam mengatasi masalah membaca. Seperti, menayangkan gambar dan perkataan. Kemudian mereka mengeja dan menyebutkannya. Contoh, nganga, bunga dan singa ini adalah hasil dari huruf gabungan ng.
Setelah itu, bagi memastikan mereka dapat membaca langkah seterusnya adalah menunjukkan gambar dan meminta mengeja ayat yang telah diberikan. Ketika ini juga gambar yang menarik juga dapat membantu mereka untuk membaca. Ini kerana walaupun mereka agak lambat untuk membaca dan mengejanya tetapi apabila mereka melihat gambar yang ditunjukkan mereka dapat tahu apakah perkara yang ingin mereka menyebutkannya dan yang ingin guru sampaikan. Contoh ayat, bunga mawar itu wangi, singa itu lapar dan penyu boleh berenang.
Langkah terakhir yang boleh guru lakukan bagi mengatasi masalah ini adalah dengan memberi lembaran kerja kepada mereka. sambil membuat lembaran kerja, murid diminta untuk mengeja dan menyebut perkataaan- perkataaan yang mereka telah pelajari. Ini merupakan aktiviti pengukuhan bagi mengenalpasti sama ada mereka telah menguasainya ataupun belum. Cara ini juga secara tidak langsung, dapat membantu mereka untuk mengatasi masalah membaca. Lagi banyak latihan membaca yang mereka lakukan, cepatlah mereka akan dapat menguasainya.
Oleh itu, guru adalah orang yang harus memainkan peranan penting untuk mengatasi masalah membaca yang dialami oleh murid- murid pemulihan khas ini. Sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran berlaku, guru perlulah memberikan sepenuh perhatian kepada anak- anak murid mereka dan membantu kepada mereka yang tidak dapat menguasainya. Ini juga akan mempengaruhi perasaan ingin belajar murid- murid tersebut. Di samping, guru juga semestinya mempunyai teknik pengajaran yang berbeza pada setiap hari agar murid akan lebih berasa bersemangat untuk mengikuti sesi pengajaran yang dijalankan. Oleh itu, sebagai seorang guru pemulihan khas haruslah mempunyai kemahiran dan kreatif bagi mewujdkan suasana yang ceria sewaktu berada di dalam kelas dan haruslah diingati, guru merupakan pemangkin kepada peneraju negara bangsa. Jadi, haruslah seseorang guru itu untuk mengahrgai anak- anak murid mereka.
: Siti Nur Atifah Azfa bt. Abdul Aziz.
Pelaksanaan tugasan ini telah saya jalankan semasa menjalani Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Kebangsaan Baling. Pemerhatian ini telah dijalankan dalam kelas pemulihan khas di sekolah tersebut. Hasil daripada pemerhatian dan penyelidikan yang dibuat, masalah yang dihadapi ialah murid-murid tidak dapat menguasai kemahiran membaca.
Penyelidikan dan pemerhatian yang dilaksanakan oleh saya melibatkan murid-murid Tahun 3. Terdapat empat orang murid Tahun 3 yang terlibat dalam kelas ini, iaitu seorang lelaki dan tiga orang lagi adalah perempuan. Keempat-empat mereka ini digolongkan dalam tiga kategori iaitu sangat lemah, lemah dan sederhana. Pemerhatian saya juga melibatkan temubual dengan guru kelas pemulihan khas iaitu Pn. Rohana bt. Lahamin. Kelas pemulihan bagi subjek Bahasa Melayu ini bermula pada jam 11.00 pagi dan berakhir pada jam 12.00 tengahari.
Masalah kemahiran membaca yang dikenalpasti ialah mereka sukar untuk mengeja suku kata KV+KV. Masalah ini berlaku kerana mereka masih lagi lemah dalam pengecaman huruf. Misalnya, huruf b dikatakan hurub d. Contoh lain ialah mereka boleh membaca tapi membatangkan perkataan bunyinya lain. Perkataa rusa dieja betul, tapi apabila membatangkannya menjadi rura. Huruf s bertukar menjadi r. Selain itu, mereka juga lupa untuk membatangkan suka kata yang pertama. Mislanya, ba+ta, murid akan lupa untuk membaca suku kata ba. Maka, murid hanya membaca suku kata ta sahaja.
Bagi mengatasi masalah ini, beberapa langkah boleh diambil. Pertamanya, semasa mengajar kemahiran kv+kv guru boleh menyertakan gambar-gambar yang berkaitan dengan perkataan tersebut. Ini bagi memudahkan mereka memahami apa yang dibaca. Masalah pengecaman huruf dapat dielakkan apabila proses pengajaran dan pembelajaran dibantu dengan penggunaan gambar.
Selain itu, sebelum guru mengajar memperkenalkan perkataan kv+kv, guru hanya perlu memperkenalkan mereka dengan suku kata kv yang akan diajar dan digunakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran kemahiran suku kata kv+kv. Ini akan membuatkan daya ingatan mereka tidak mudah luput tentang suku kata-suku kata tersebut kerana mereka sentiasa bermain dengan suku kata yang sama.
Melalui pemerhatian saya, sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran (p&p) ini, Pn. Rohana menggunakan bahan bantu mengajar iaitu slide Powerpoint. Walaubagaimana pun, masalah pengecaman huruf murid tidak dapat dielakkan. Ini dapat diatasi dengan menghitamkan atau membezakan warna antara huruf-huruf yang menjadi kekeliruan murid. Misalnya, huruf b dan d diwarnakan berbeza-beza warnanya. Contoh pada perkatana budu. Penggunaan bahan multimedia wajar digunakan oleh guru sebaik mungkin bagi membantu proses p&p yang efektif.
Tambahan lagi, guru juga boleh menyelitkan unsur muzik dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Guru boleh menyediakan satu lirik lagu yang berkaitan dengan kemahiran suku kata kv+kv. Ini dapat meningkatkan daya ingatan murid. Melalui kajian yangtelah dilakukan, muzik mampu meningkatkan daya ingatan murid. Pendekatan ini boleh digunakan oleh guru.
Selain itu juga, proses pengajaran dan pembelajaran guru juga mestilah diselitkan dengan aktiviti permainan bahasa. Misalnya, guru boleh menjalankan aktiviti memancing perkataan yang melibatkan suku kata kv+kv. Guru menyediakan gambar yang melibatkan perkataan kv+kv. Seterusnya, murid dikehendaki memancing suku kata yang dapat membentuk perkataan berdasarkan gambar yang diberikan oleh guru. Ini dapat membina ketajaman pengecaman murid-murid.
Kesimpulannya, peranan guru amat penting semasa proses pengajaran dan pembelajaran (p&p). Guru perlu berfikiran kreatif dan inovatif dalam melaksankan proses p&p. Sebarang aktiviti yang dijalankan oleh guru mestilah berdasarkan dengan kemampuan dan keupayaan murid agar mereka mudah menerima apa yang disampaikan oleh guru. Selain itu, persekitaran bilik darjah pemulihan khas haruslah ceria agar murid berasa seronok untuk ke kelas pemulihan. Ini dapat mengatasi masalah ponteng untuk ke kelas pemulihan. Guru juga perlulah memberikan perhatian yang sepenuhnya pada murid-murid pemulihan agar mereka rasa dihargai bagi memotivasikan diri mereka untuk terus belajar. Murid pendidikan khas perlulah dibantu agar mereka terus bersemangat dan proses p&p guru berlangsung dengan efektif.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan