"ORANG YANG KUAT, TIDAK TAKUT MEMIKUL BEBAN YANG BERAT TETAPI ORANG YANG LEMAH, JANGANKAN BEBAN ORANG LAIN, BEBANNYA SENDIRIPUN TIDAK TERPIKUL OLEHNYA"

" SEKALI ISTIQAMAH ADALAH LEBIH BAIK DARIPADA
SERIBU KARAMAH"

Isnin, 14 November 2011

KONSEP PEMULIHAN

KAMUS DEWAN :
EDISI 111: 1967
“Pulih’ bermaksud kembali seperti biasa [ keadaan semula]
Merujuk kepada kanak-kanak yang menghadapi masalah dalam pembelajaran. Pembelajaran pemulihan biasanya dikaitkan dengan usaha untuk memperbaiki sesuatu kekurangan atau memperbetulkan sesuatu.

BLAIR: 1956:
Program khas berbentuk tambahan bagi memenuhi keperluan kanak-kanak yang menghadapi masalah pembelajaran agar ketidakupayaan yang menghalangnya dapat diatasi. Ia tertumpu kepada penguasaan kemahiran.

O. C SIMPSON:1975
Merupakan tindakan khas – tindakan khusus yang diambil untuk mengatasi keperluan pendidikan murid yang mengalami kesulitan dari segi pembelajaran dalam kelas khas di sekolah biasa, di pusat-pusat khusus yang dihadiri oleh murid secara sambilan, dalam kumpulan biasa dan dalam darjah untuk pengajaran

SYARIFAH ALAWIAH ALSAGOF:1983
….satu tindakan yang diambil untuk mengatasi keperluan pendidikan murid yang mengalami keperluan pendidikan murid yang mengalami kesusahan dari segi pembelajaran dalam darjah khas di sekolah biasa, di pusat khusus yang diasingkan daripada sekolah biasa dan dalam darjah untuk pengajaran

ISHAK HARUN & KOH BOH BOON:1983
….perkhidmatan khas untuk memenuhi keperluan kanak-kanak yang menghadapi pembelajaran di sekolah biasa

RUMUSAN: Pendidikan pemulihan adalah satu aktiviti pengajaran dan pembelajaran alternatif untuk membantu murid-murid yang menghadapi masalah di dalam kelas. Program pemulihan ini disarankan supaya jurang berbezaan pencapaian di antara murid dapat dikecilkan dan mereka dapat belajar bersama dalam suasana pembelajaran yang lebih baik di dalam kelas biasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan